Narrow your search
Listing 1 - 10 of 62 << page
of 7
>>
Sort by

Book
Dossier output en kwaliteitsbewaking : wereldoriëntatie - deel 1 : handleiding voor de evaluatie van de eindtermen, ideën voor het schoolteam en de klasleerkracht
Author:
ISBN: 9044117645 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

WOTO ontwikkelt een instrumentarium voor het basisonderwijs waarmee schoolteams de output en de kwaliteit van hun onderwijs kunnen verantoworden. Met DOK kan de school nagaan of ze de ontwikkelingsdoelen voldoende nastreeft, of de leerlingen de eindtermen bereiken en in welke mate de kwaliteit van het onderwijs verbetert. Dit deel geeft meer uitleg over de eindtermen voor natuur, technologie, mens, maatschappij, tijd en ruimte en over de instrumenten om deze eindtermen te evalueren. Het is tevens een handleiding voor het gebruik van de evaluatie- en beoordelingsschema's en de leerlingenmap. (Bron: covertekst)


Book
Dossier output en kwaliteitsbewaking : wereldoriëntatie - deel 2 : handleiding voor de genormeerde toetsen
Author:
ISBN: 9044117653 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

WOTO ontwikkelt een instrumentarium voor het basisonderwijs waarmee schoolteams de output en de kwaliteit van hun onderwijs kunnen verantoworden. Met DOK kan de school nagaan of ze de ontwikkelingsdoelen voldoende nastreeft, of de leerlingen de eindtermen bereiken en in welke mate de kwaliteit van het onderwijs verbetert. Dit deel geeft meer uitleg over de afname, de correctie en de verwerking van de genormeerde toetsen voor wereldoriëntatie. (Bron: covertekst)


Book
Toetsen in de onderwijspraktijk : zelfstudiepakket : systematisch construeren, afnemen en verwerken van toetsen : een handleiding met voorbeelden uit de economie.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9051892675 Year: 1993 Publisher: Utrecht Uitgeverij Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Praktijkgids leerlingbesprekingen
Author:
ISBN: 9789044126167 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt - op basis van vele jaren ervaring als trainer en begeleider van veranderingsprocessen in Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs, beschreven hoe het gesprek over leerlingen kan leiden tot effect op het gedrag van leerlingen. Hoewel het instrumentarium is ontstaan in het voortgezet onderwijs, is de praktijkgids evenzeer te gebruiken in MBO-instellingen waar recent een groeiende aandacht te constateren is voor leerlingen met afwijkende leer- en ontwikkelingsvragen.


Book
Naar effectievere leerlingbesprekingen : een praktisch instrument
Authors: ---
ISBN: 9044113259 Year: 2002 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom bij het gelijknamige boek. De zeven scholen van het Netwerk Interne Zorg hebben gezamenlijk een instrument ontwikkeld om de sterke en de zwakke plekken van de leerlingbesprekingen in kaart te brengen. Effectieve leerlingbesprekingen zijn immers een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van een goed functionerende zorgstructuur. Dit boek bevat onder meer een checklist om de kwaliteit van de leerlingbesprekingen zichtbaar te maken, met een handreiking om verbeteracties op te zetten. Het biedt ook hulpmiddelen zoals signaleringsinstrumenten en een checklist voor handelingsplannen. Het geheel is samen met docenten en zorgcoördinatoren ontwikkeld en op zijn waarde in de praktijk getest. (Bron: covertekst)


Book
Toetsing en zelfstandig leren : gevarieerd toetsen binnen probleemgestuurd onderwijs en projectonderwijs in het HBO en MBO
Authors: --- ---
ISBN: 9080488348 Year: 2000 Publisher: Leiden SMD Educatieve Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gevarieerd toetsen binnen probleemgestuurd onderwijs en projectonderwijs in het HBO en MBO. In dit boek komen de volgende facetten aan bod: 1. De noodzaak van gevarieerd toetsen2. Het toetsplan3. Individuele producttoetsing (casustoetsing en meerkeuzetoetsen)4. Individuele procestoetsing5. Groepstoetsing6. De nieuwste ontwikkelingen op het terrein van toetsing.


Book
Onderwijskunde hoger onderwijs : handboek voor docenten.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023235088 9023235088 Year: 2004 Publisher: Assen Van Gorcum


Book
Zicht op toetsen : toetsconstructie in het hoger onderwijs.
Author:
ISBN: 9023234642 Year: 1999 Publisher: Essen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs en toetsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. . Toetsen sluiten doorgaans een onderwijsperiode af. Toetsen maken echter ook deel uit van het onderwijsproces. Een toets kan studenten in staat stellen doelmatiger te leren. Indien toetsen op een zorgvuldige wijze in het onderwijs worden geconstrueerd, vormen ze een middel om het leerproces van studenten te sturen. Met andere woorden, toetsen moeten niet worden gezien, en behandeld, als iets losstaands van onderwijs, ze vormen een integraal onderdeel van het onderwijsproces. Zicht op toetsen volgt een groep docenten die voor de taak staat een toets te construeren die aansluit op het gegeven onderwijs. Iedere stap van het toetsconstructie proces wordt uitgebreid besproken. Het constructieproces begint met het formuleren van de eindtermen en eindigt met het versturen van de uitslag aan studenten en de opleiding. Alle stappen van het constructieproces worden op een uitputtende manier behandeld.Dit boek is bedoeld voor docenten in het hoger onderwijs die op een zorgvuldige manier een toets willen construeren. Het is geen theoretisch boek; voorkennis is nauwelijks vereist. Noodzakelijke termen worden op een duidelijke manier uitgelegd met steeds een link naar de onderwijspraktijk van alledag.. Henk van Berkel heeft vijfentwintig jaar ervaring als onderwijskundige in het hoger onderwijs en is als universiteit hoofddocent werkzaam bij de Universiteit Maastricht. Hij heeft zijn inspiratie voor de inhoud van dit boek gehaald uit de talloze workshops die hij heeft gegeven in het hoger onderwijs. Daardoor is hij bekend met de praktische problemen die docenten ervaren bij het toetsconstructieproces. De inhoud van het boek biedt de oplossingen. (Bron: covertekst)


Book
250 begrippen van het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789001775629 Year: 2011 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

250 Begrippen van het onderwijs is een handig naslagwerk met begrippen die er toe doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Praktische informatie over actuele onderwijskundige begrippen en theoretische achtergronden gaan in dit prettig leesbare boek hand in hand. 250 Begrippen van het onderwijs biedt niet alleen compacte informatie en achtergronden over onderwijskundige begrippen, maar geeft ook nuttige tips over hoe deze in de praktijk toegepast kunnen worden. 250 Begrippen van het onderwijs is niet alleen voor studenten van lerarenopleidingen een handig hulpmiddel. Het biedt ook docenten in de praktijk een compact naslagwerk. De begrippen zijn ingedeeld naar toepassingsgebieden als onderwijsontwerp, didactiek en beoordeling en begeleiding. Daarnaast ontbreken begrippen over ICT en over kwaliteit van het onderwijs niet. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. De website biedt links naar meer informatie, tests, praktische tips en tools voor het ontwikkelen van onderwijs.


Book
De beroepsbekwame docent : het ontwikkelen van onderwijskundige professionaliteit
Author:
ISBN: 9789059316645 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs is altijd in ontwikkeling. Van de docent wordt dus een voortdurende vorm van creatieve aanpassing aan de veranderende omstandigheden gevraagd. De leraar is een professionele veranderaar die ontwikkelingen volgt, niet alleen op het eigen vakterrein, maar ook op sociaal, cultureel en maatschappelijk gebied. Hij is een bekwaam inhoudsdeskundige en een didacticus die de leerling op maat weet te helpen. Bovendien is hij een pedagoog die zijn bijdrage levert aan het ontwikkelingsproces van de leerling. Blijvend veranderen, actualiseren, evolueren, up-to-date blijven, is een hele opgave die intrinsieke motivatie vraagt. Mensen willen immers wel veranderen, maar niet veranderd worden.

Listing 1 - 10 of 62 << page
of 7
>>
Sort by